Hoe maak je een poster

posters

Je zult op straat nooit een onopvallende poster tegen komen. Waarom je deze niet tegen komt? Dat is heel simpel.... doordat ze onopvallend zijn wordt je aandacht niet getrokken tot de poster. In dit artikel bespreken we hoe je een technisch goede poster kunt maken en welke afwegingen er komen kijken bij het maken van de poster. Natuurlijk helpen we je ook bij het maken van de poster. 

Snellle navigatie:

Wat je moet weten over posters voordat je begint     Publisher || een nieuw document starten
De boodschap   Publisher || paginaformaat instellen
De doelgroep   Publisher || afbeeldingen invoegen
De locatie   Publisher || afbeeldingen bijsnijden
Het formaat   Publisher || afbeeldingen schikken
Kleuren   Publisher || doorzichtige kleur
Lettertype   Publisher || comprimeren van afbeeldingen
Afbeeldingen   Publisher || tekst invoegen
    Publisher || groepen maken en aanpassen
    Publisher || drukklaar bestand maken

 









 


Wat je moet weten over posters voordat je begint

Wanneer je een poster maakt is het belangrijk om door te hebben wat het algemene doel van een poster is. Een poster maak je natuurlijk om mensen te informeren, om mensen te interesseren en/of om mensen aan te zetten tot actie. De reden waarom je een poster maakt is meteen belangrijk voor een heleboel keuzes die je moet gaan maken.

002
004
005
006
007
008
013

Er zijn een aantal belangrijke eigenschappen die iedere poster moet bezitten:

  • Als eerste moet je poster opvallen! Een poster die niet opvalt wordt immers niet gezien door de doelgroep. Opvallen houdt in dat jouw poster anders is dan de poster van anderen. Ook moet je poster opvallen op de plek waar hij hangt. Een rode poster is natuurlijk niet zo handig tegen een rode muur. 
  • Jouw poster moet communiceren! Hiermee bedoelen we dat de boodschap van je poster snel en duidelijk over moet komen. Effectieve communicatie via een poster vindt plaats als je met de volgende zaken rekening houdt:
    • Plaats zo weinig mogelijk tekst op een poster anders loopt de communicatie heel traag. Een poster maak je immers voor snelle communicatie.
    • Wees duidelijk in je communicatie. Laat de leden van de doelgroep niet nadenken. De poster moet het verhaal vertellen zonder benodigde uitleg.
    • Zorg dat de poster leesbaar is van grote afstand. De meeste mensen zien je poster vanaf een afstand (4 meter) en pas wanneer je de interesse van de lezer hebt komen ze dichter bij (1 meter).
    • Durf keuzes te maken! Je kunt niet iedereen bereiken met één poster. als je verschillende doelgroepen hebt, maak dan gewoon verschillende posters.
    • kies je afbeeldingen slim! 
  • Jouw poster moet op het gevoel werken. De meest effectieve posters werken op je gevoel. Probeer daarom mensen een gevoel mee te geven als ze je poster bekijken.
  • Jouw poster moet aanzetten tot handelen. Je wilt dat de lezer iets gaat doen. Hierbij kun je denken aan het bezoeken van een film of het gebruik maken van voorbehoedsmiddelen. Maak duidelijk welke actie je verwacht van de lezer.

 


top button

De boodschap

Hoe je poster er uit gaat zien wordt grotendeels bepaald door de boodschap die je over wilt dragen. De boodschap bepaalt namelijk welke tekst je plaatst, de titel die je gebruikt en natuurlijk welke afbeeldingen je wilt gebruiken. Met de boodschap van de poster bedoelen we..... welke informatie wil je aan de lezer geven of tot welke actie wil je de lezer overhalen.

Welke tekst wil je op de poster hebben?
Wanneer je een poster maakt moet je je goed realiseren dat je maar een beperkte ruimte hebt om tekst kwijt te kunnen. Hierdoor kun je alleen de aller belangrijkste zaken weergeven. Daarom moet je heel goede keuzes maken in de afbeeldingen die je gebruikt en de tekst die je laat zien. Denk eraan: minder is meer! Hiermee bedoelen we dat je alleen noodzakelijke tekst op een poster moet plaatsen.

Voordat je begint met het ontwerpen van je poster omschrijf je dus eerst wat de boodschap van de poster moet zijn.

 


  top button

De doelgroep

Met de doelgroep bedoelen we de mensen die je wilt bereiken. Als je ouderen wilt bereiken zal je poster er heel anders uitzien dan wanneer je jongeren wilt bereiken. Ouderen zullen eerder aangetrokken worden door een poster die rustig is, terwijl jongeren houden van drukkere en knallende posters. 

Als je jouw poster aan wilt laten sluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt zul je de volgende vragen moeten kunnen beantwoorden:

  • Welke doelgroep wil je met de poster bereiken?
  • Wat weet de doelgroep al van het onderwerp?
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • Wat spreekt de doelgroep aan?
  • Wat weet je zelf al van het onderwerp (maak een ik weet het niet lijst)?
  • Welke informatie moet ik opzoeken?
  • Hoe groot wordt de poster?
  • Wat zijn de eisen van de opdrachtgever aan de poster?

Beantwoord eerst de hierboven beschreven vragen voordat je verder gaat.

 


top button

De locatie

De plaats waar je poster komt te hangen bepaalt mee hoe de vormgeving van de poster gaat zijn. Het formaat van de poster en de kleuren die je gebruikt voor de poster kunnen bepaald worden door de plek waar de poster komt te hangen. 
Het formaat van  de poster wordt natuurlijk beperkt door de beschikbare ruimte die je hebt. Je kunt immers geen A0 poster (1,189 m x 0,841 m) ophangen als je maar plek hebt voor een A3 poster (0,42 m x 0,297 m). De andere kant op werkt het precies hetzelfde. Een A3 poster op een gigantische muur ziet er niet uit.
De kleuren kunnen beïnvloed worden doordat je ervoor kunt kiezen om rekening te houden met de kleuren die in de omgeving van de poster aanwezig zullen zijn. Zoals we eerder al beschreven hebben zal een rode poster niet opvallen tegenover een rode muur. Als je rekening wilt houden met de kleuren in de omgeving, kijk dan naar complementaire kleuren! Ook het gebruik van wit en zwart kan helpen. 

De volgende tekst hebben we geleend van Wikipedia

De complementaire kleuren zijn:
rood-groen
geel-paars
blauw-oranje

Als je twee complementaire kleuren met elkaar gaat mengen, zal er een grijs of zwart ontstaan. Door ze naast elkaar te zetten ontstaat juist een heel sterk contrast. Natuurlijk bestaan er nog veel meer kleuren dan deze zes. Ook de tussenkleuren kunnen elkaars complementaire kleuren zijn. Zo wordt een kleur tussen blauw en groen "blauwgroen" genoemd. Dit is dan de complementaire kleur van de kleur die tussen oranje (de complementaire kleur van blauw) en rood (de complementaire kleur van groen) zit.

 


top button

Het formaat

Zoals eerder beschreven is het formaat van je poster afhankelijk van een aantal zaken. Hieronder zie je in een tabel de afmetingen van de verschillende A maten papier. Als je rekening houdt met de leesbaarheid van een poster ga je natuurlijk altijd voor het grootst mogelijke formaat. De kop van je poster moet leesbaar zijn op een afstand van minimaal vier meter en de tekst van je poster moet leesbaar zijn op een afstand van minimaal 1 meter.

NaamLengte (mm)Breedte (mm)
A0 1189 841
A1 841 594
A2 594 420
A3 420 297
A4 297 210
A5 210 148
A6 148 105
A7 105 74
A8 74 52
A9 52 37
A10 37 26
A11 26 18

top button

Kleuren

Jouw poster moet natuurlijk de beste poster ooit worden! Daarom is het ook zo belangrijk dat je goed nadenkt over de beslissingen die je neemt. Om te voorkomen dat jouw poster een bij elkaar geraapt zooitje wordt zul je eerst een schets moeten maken van de poster die jij voor ogen hebt. In deze schets geef je aan waar je bepaalde afbeeldingen wilt hebben, waar en hoe je de titel plaatste en waar en hoe je overige informatie neer gaat zetten. Let er op dat je niet te veel tekst plaatst op de poster!

Ook kleurgebruik is heel erg belangrijk bij het maken van je ontwerp. Een aantal kleuren spelen immers in op je gevoel. Zo denken we bij rood aan vuur en hartstocht, geven zachte kleuren rust aan de ogen en groen geeft een fris gevoel. Let er op dat het gebruik van kleur niet botst met de leesbaarheid van je teksten.

Maak voordat je verder gaat een schets van je posterontwerp.

 


  top button

Lettertype

De keuze van het te gebruiken lettertype is heel erg belangrijk! De beschikbare lettertypen zijn op te delen in drie soorten.

  • de schreefloze lettertypen zoals Helvetica, Arial, Tahoma en Verdana
  • de lettertypen met schreef zoals Times  en Times New Roman
  • de sierletters

De schreef zijn de streepjes boven en onderaan de letters. Voor teksten die op afstand snel leesbaar moeten zijn geldt dat de schreefloze lettertypen het best uit de bus komen. Let wel op dat het lettertype bij de uitstraling van de poster moet passen. Wanneer een lettertype met schreef of een sierlettertype beter aansluit bij de uitstraling van de poster moet je hier gewoon voor gaan! Er zijn een aantal zaken waar je bij de keuze van het lettertype op moet letten.

  • Let op de grootte van de letters.
  • Is de titel van ver af goed te lezen? (kies lettergrootte 72 of groter)
  • Staat er (te) veel tekst op de poster? (kies voor gewone tekst lettergrootte 36 of groter)
  • Is de boodschap duidelijk?
  • Is duidelijk wat hoofd -en wat bijzaken zijn?

 Behalve het lettertype kun je ook nog verschikkende tekenstijlen toepassen. Wees vooral in het vet drukken terughoudend. In de gewone teksten kun je titels en sleutelwoorden gerust vet drukken maar wanneer je te veel vet gedrukte woorden gebruikt verliest deze tekenstijl zijn kracht. Je kunt de volgende tekenstijlen gebruiken:

  • vet; dik gedrukt
  • cursief; schuin gedrukt
  • onderstreept; duh
  • KAPITAAL; alles in hoofdletters
  • klein kapitaal; allemaal hoofdletters maar even groot als kleine letters.

 


top button

Afbeeldingen

Wanneer je op zoek gaat naar de juiste afbeelding voor op je poster, of je maakt de perfecte foto, moet je heel goed letten op de resolutie van de foto die je gaat gebruiken. Wanneer je een foto met een te lage resolutie gebruikt krijg je heel pixelige afbeeldingen. 

 
De linker zijde is extreem pixelig, de rechter zijde is van goede kwaliteit.

Een pixelige afbeelding op je poster zorgt voor een lelijk resultaat en draagt ook de verkeerde boodschap uit. Als je niet in staat bent om een goede poster te maken zal je boodschap waarschijnlijk ook niet kloppen. Dus door een matige kwaliteit te laten zien hebben de mensen die je poster zien minder vertrouwen in de boodschap die je verkondigt.

Om er voor te zorgen dat jouw poster afbeeldingen bevat met de juiste resolutie hebben we de onderstaande tabel gemaakt. Wij weten ook dat het vinden van afbeeldingen met de optimale resolutie erg lastig is. Daarom zal het gebruik van afbeeldingen met de minimale resolutie vaker voorkomen. Als je niet onder de minimale resolutie uit komt krijg je echt wel mooie afbeeldingen.

NaamLengte
(mm)
Breedte
(mm)
Optimale lengte
(pixels)
Optimale breedte
(pixels)
Minimale lengte
(pixels)
Minimale breedte
(pixels)
A0 1189 841 13.674 9672 6837 4836
A1 841 594 9672 6831 4836 3416
A2 594 420 6831 4830 3416 2415
A3 420 297 4830 3416 2415 1708
A4 297 210 3416 2415 1708 1208
A5 210 148 2415 1702 1208 851
A6 148 105 1702 1208 851 604
A7 105 74 1208 851 604 426
A8 74 52 851 598 426 299
A9 52 37 598 426 299 213
A10 37 26 426 299 213 150
A11 26 18 299 207 150 104

Om je te helpen met het vinden van afbeeldingen met de juiste resolutie hebben we de volgende instructievideo gemaakt.

 

Maak gebruik van een eyecatcher! oftewel zorg er voor dat jouw poster super goed opvalt. Mensen zullen de afbeelding op je poster immers eerder herkennen dan de tekst dus trek de aandacht!

Wanneer je een afbeelding gebruikt die door een ander is gemaakt of een weergave van een kunstwerk is, dan moet je altijd de naam van de maker, titel en datum erbij zetten. Stel vast wie de auteursrechten bezit en vraag, voordat je het beeld wilt gebruiken, wat de rechten en plichten zijn. Op de website commons.wikipedia.org kun je veel afbeeldingen vinden en het mmooie is dat de rechten er meteen bij staan. Hier wordt meteen uitgelegd of je wel een naam neer moet zetten of juist niet. De rechten regels zoals we deze noemen mogen gewoon heel klein onderaan in de kantlijn geschreven worden.

 


top button

Publisher || een nieuw document starten

 


top button

Publisher || paginaformaat instellen

 


top button

Publisher || afbeeldingen invoegen

 


top button

Publisher || afbeeldingen bijsnijden

 


top button

Publisher || afbeeldingen schikken

 


top button

Publisher || doorzichtige kleur

 


top button

Publisher || comprimeren van afbeeldingen

 


top button

Publisher || tekst invoegen

 


top button

Publisher || groepen maken en aanpassen

 


top button

Publisher || drukklaar bestand maken

 

 

 


APA verwijzing naar dit artikel:

Educatieve Uitgeverij 11J. (2016, 25 februari). Hoe maak je een poster. [webpagina] Geraadpleegd op xx maand, jaar, van http://science-web.nl/index.php/dashboard/overdracht/posters-maken-publisher